“A room without books is like a body without a soul.” ― Marcus Tullius Cicero

יום ראשון, 28 באוקטובר 2012

ביקורת על הספר "גוף מארח" מאת סטפני מאייר


מדע בדיוני לאנשים שלא אוהבים מדע בדיוני
ביקורת על הספר "גוף מארח" מאת סטפני מאייר



זן חייזרים שוחרי שלום מגיע לכדור הארץ בפלישה דמוית "חוטפי גופות". החוצנים, "נפשות", חייבים לחיות בגופים מארחים על מנת להתקיים. מרבית האנושות נפלה בידיהם ורק מעטים הצליחו להימלט ולשמור על אנושיותם.
טענת הפלישה? בני האדם האיומים מחריבים את כדור הארץ היפהפה והפורה שהוענק להם. 

מלאני, מאחרוני ה"פראיים", נלכדת לאחר תקופה ארוכה שבה הצליחה לחמוק מ"המחפשים" –"נפשות" אשר עוסקות באיתור בני האנוש הנותרים.
גופה של מלאני נבחר לאכלס את נוודת –"נפש" בת אלפי שנים שהספיקה לחוות הרבה גופים בעולמות אחרים. אך כאשר נוודת מתעוררת בגופה החדש –היא נחרדת לגלות שמלאני מסרבת להתפוגג. מלאני מצליחה לחסום מנוודת מידע חיוני, ומשתפת אותה בחלקיקים מזיכרונותיה ורגשותיה –בעוד "מחפשת" לוחצת על נוודת לגשש בראשה של מלאני על מנת לאתר את מיקומם של חברי המחתרת הנותרים.

התמונות והזיכרונות מכריעים את נוודת –שכעת שותפה לאהבתה העזה של מלאני לאחיה ולבן זוגה. הן יוצאות למסע מסוכן כדי למצוא את האנשים ששתיהן אוהבות, ובדרך גם את עצמן.
ומכאן הספר מקבל תפנית מעניינת. 

"גוף מארח" מעניק לנו הצצה למה שמאייר מסוגלת לעשות אך מעולם לא השיגה בסאגת "דמדומים". הספר מתחיל להתבשל על "אש קטנה", וקצת קשה להיכנס אליו. אך מי שמתגבר על הפרקים הראשונים והלא ברורים, מוצא עצמו במהרה שקוע עד צוואר בעלילה, בתוך מסע רגשי מטלטל הנפרש על פני 603 עמודים. 

דבר מוצלח בספר, הוא שהדמות הראשית היא אחת מ"הרעים". כתוצאה, רגשות הקורא ונאמנותו נתונים בתחילה בקונפליקט. מצב זה לא נמשך זמן רב, שכן קל מאוד להתאהב בדמותה של נוודת.  

שם המשחק ב"גוף מארח" הוא רגשות. תיאור תחושותיהן של הדמויות הוא שהופך את הסיפור לכל כך משכנע. אני לא זוכרת ספר שגרם לי לחוש בכאב, בכעס, בתקווה ובאהבה באופן כל כך אמיתי. זהו סיפור על אהבה שמופיעה בשלל גווניה; מעל לכל, זהו סיפור על המשמעות של להיות אנושיים.  וזה מה שהופך את הספר הזה למוצלח –הוא פשוט קרוב ללב הקורא. 

ולמרות זאת, ל"גוף מארח" בהחלט היו נקודות דמיון לסדרת ספרי הנעורים של מאייר, "דמדומים" –שכל כך לא אהבתי.
בדומה לדמדומים, הספר מדיף ניחוחות קדושה נוצרית. נוודת בנויה בצורה מובהקת על פי אידאל הנצרות, ולמעשה כל ה"נפשות" הם הגשמה של חזונו של ישו. 
סופו הלא אמין של הספר הזכיר לי עד כמה מאייר מורמונית –היא לא מעוניינת לפגוע בדמויות שיצרה, עד שבסופו של דבר נשארים עם סוף מושלם ואופטימי מידי שלא תואם את שאר הספר.

למרות המגרעות, נהניתי מאוד מהקריאה. כפי שדמדומים מסופר על ערפדים לאנשים שלא אוהבים ערפדים, גוף מארח הוא ספר מדע בדיוני לאנשים שלא אוהבים מדע בדיוני. בסופו של דבר, מסופר על אהבה, חברות, נאמנות ומשפחה.

ארבעה וחצי כוכבים.


סרט המבוסס על הספר צפוי לצאת ב-29 למרץ 2013. 

טיזר:



הטריילר המלא ישתחרר ב17.11.12

סאיורי רונן בתפקיד מלאני ונוודת

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Tater's Tall Tails
Never Ending Stories Book Blog
Sparkles and Lightning Dreamless Giveaway Sparkles and Lightning